Wednesday, December 29, 2010

usaha dan tawakal

lame gilos aku tak menaip kat belog..banyak cite2 tergendala...update pasal life cket..syukur yang teramat sangat pada ALLAH SWT...kes aku vs majikan lama da setel...

mula2 aku diberhentikan kerja, aku malas da nak amek port... rasa sakit ati yg melampau sampaikn nak nengok pape pn yg ade kaitan ngn kampeni tuh aku tak nak..tapi masa aku dok belek2 agreement letter, baru aku prasan..diorang boleh berhentikan aku dengan 1 week notis without reason..tapi dalam kes aku, memang tade pape notis pn..main pecat macam tuh aje...then bila ingat2 balek...mereka2 yg suke marah2 aku tanpa sebab yg kukuh trus rasa mcm nak bertindak.. plus kampeni SAPS (bukan nama sebenar) memang sukati diorang je..aku nyer agreement letter tuh pn lepas sebln lebih br dapat..tuh pon pas aku mintak setiap hari sampai diorang bosan.. ramai la staff yg da konpem tapi tak dpt apa2 letter pn...sangat bahayakan...

atas nasihat kawn2 dn mereka yg rapat, aku bertindak..yeeaahh.....bertindak berdasarkan maklumat..siyes cakap...mcam ha nun ta wau prangai diorang...surat aku yg 1st diorang wat bodo jep....pegawai JTK cakap..if diorang wat bodo...try call n tanya..either diorang nak reply ke tak nak....aku call direct ke bos...ko tau..jawapan memang menyakitkn ati..makin berkobar2 aku nak bertindak...cinos tuh bleh sound aku..
watak utama: u takkan bleh wat pape...(trus aku menyirap)
aku: so..u memang taknak reply la yer
watak utama: nanti i diskas ngan sukhan (watak utama lg sekor)

last2 diorang reply gaks..tapi aku ne amik sendri...wah...sangat menguji kesabaran kan... tapi aku jenis tak suke wat keje separoh jalan..so trus aku proceed to next level...2x kena panggil JTK.. dua2 kali gaks diorang tak dtg..mujur JTK tak lengah2..yg ketiga trus masok mahkamah buroh..1st time aku masok mahkamah...dok kat kandang tuh.. baca ikrar/sumpah utk berkata benar..tiada yg benar melainkn yg benar2 belaka..tapi time nih pon diorang tak datang gaks...

finally keputusan mahkamah memang jelas dan terang lagi bersuluh...aku menang..ALHAMDULILLAH....walaupun aku cuma berhak dpt pampasan seminggu gaji, tapi dah cukop puas sebab aku dapat buktikan kat diorang aku tak bodoh seperti yg diorang sangkakan...MELAYU BOLEH...bukan bangsa yg boleh dipijak2..wpun aku nih fresh graduate..idok ler aku kosong pasal hak sebagai pekerja kan...tapikan masa aku wat aduan kan..ramai gak la budak muda2 macam aku nih kena pecat macam tuh jer tanpa notis..kesiankan..ntah pape la majikan nih..bagos kan kalau aku boleh jadi manager..ini kampeni aku yang punya..hahaha...tak yah susah2..idok ler nak menindas pekerja ke hapa...musti ikot undang2 punya..barulah rezeki tuh berkat...

kesimpulannya, sebelum kita jadi pekerja/ makan gaji, haruslah kita alert pasal hak kita..sekian, khidmat nasihat sosial dari saya...

eh..lupa nak cakap..cek pampasan tuh da dapat pon..aku g amek sendri...mujur diorang bertindak balas...ALHAMDULILLAH..ALLAH PERMUDAHKAN URUSAN AKU....

No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel