Wednesday, September 14, 2011

Mencari Kesalahan Orang Lain Memang Indah

Assalamualaikum WBT
Salam 1Malaysia...

Aku rimas dengan orang yang suka cari kesalahan orang lain.
Tetiba je kan. Tapi seriously.
Memang aku rimas.

Dari awal asik la cari salah orang.
Itu tak kena. Ini tak kena.
Asik nak point finger kat orang lain.
Ye la kan. Sape nak blame diri sendiri.
Sapa nak nak ngaku kelemahan diri sendiri.

Tapi please la eh.
Kau sibuk cari salah orang lain.
Memang sronok.
Boleh buat list doploh muka surat lagi.

Tapi!
Harus diingat wahai orang-orang kampung.
Lagi banyak kita listkan kesalahan orang.
Lagi alpa la kita ni.
Kita lupa nak cari salah diri sendiri.
Salah kita, kita tutup dengan kelemahan orang lain.
Seronokkan?

Ye.
Kekadang, memang betul pun apa yang kau buat.
Segala kesalahan orang yang kau listed tu ada kebenarannya.
Tapi takkan la from the very beginning asik orang tu je salah.
Bodoh tahap langit ke-7 ke apa?

Aku memang rimas dengan orang macam ni.
(Ulang lagi sekali tanda aku rimas sangat-sangat)
Kalau dari sudut psikologi,
pasti orang yang asik kena komplen ni boleh STRESS.
Mesti dia terdetik punya.
Aku buat dengan ikhlas / bersungguh-sungguh.
Tapi si haram jadah ni asikla komplen.
Lantak kau la. Aku malas nak tolong kau lagi.

End up. mangsa akan terus berbuku di hati.
Benci dalam hati je sebab tak pandai nak luahkan dengan kata-kata.
Yang si point finger ni makin menjadi-jadi.
Makin menggunung dia punya komplen.

Apakah kesudahan konflik ini?
Aku pun tak tau. Yang penting!
Aku rimas.

No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel