Friday, June 24, 2011

Roti Jala Klasik

Assalamualaikum WBT...
Salam 1Malaysia...

Nengok pada tarikh kat gambar tuh..
He..He..He..
Da berkurun.. Tapi gatal nak upload gak..

Sape suka makan roti jala..
Angkat tangan..
Roti jala ni yang penting kari dia tau..
Harus pekat, pedas, lemak berkrim..
Tapi aku tak pandai buatla..

Time ni aku kat uma kak lin lagi..
Beliau ni rajin membeli barang² kat dapo..
Dan aku rajen geledah dapo dia..
Jangan tokojut la kalau jumpa barang² dalam plastik lagi..
Memang kak lin menang membeli..

Back to the tajuk..
Kitorang buat roti jala..
Kak lin buat kari mabelesss..
Aku pulak mengirai..
Bukan susah pon nak buat roti jala.
Tepung, telur, kale kuning, air, garam..
Pastu blender. Make sure jangan pekat,
jangan cair sangat..




Ni peralatan wajib ada untuk mengirai


tapi kadang² dia tersumbat kat lubang tuh..



Sekarang da ade yang dalam botol pulak



Senang sikit sebab boleh sumbat sampai penuh dalam botol ni.
Nak pegang pon senang
Bila abes, just topup
Segalanya lebih mudah



Pastu, nak bau lagi best, guna daun pandan yang diikat
untuk sapu minyak kat kuali leper



Cantik kan aku kirai. Seni ni beb



Pastu lipat la dia. Ikut kreativiti masing².
Ada lipat tiga segi, empat segi,
dan aku pulak gulung bagi padat.

Ni satu kelebihan aku kat dapo..
Ha..ha..Ha..
Saja nak riak..
Aku kan jahil bab² kat dapo ni..

Tapikan satu je yang tak best pasal roti jala.
Nak menjala punya la lama.
Tapi nak makan, kejap je lesap,licin.
Tu yang perlu ada kesabaran yang tinggi waktu menjala.
Api pon kena kecik. kang hangus tak sedap lak.

Taip ni, aku pulak yang menjejes..
Da la tengah puasa..
Terbayang kari pekat banjir berendam dengan roti jala.















No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel