Thursday, July 26, 2012

#5th Ramadhan


Assalamualaikum WBT...
Salam 1Malaysia...

Sekejap je kan dah nak seminggu puasa.
serius aku rasa macam tak cukup masa.
mana dengan kerja yg keja dateline lagi.
dengan keje rumah lagi.

plus, keje edit ni kekadang ngantuk gak.
slalu kalau ngantuk aku kunyah2.
la ni, memang sangaplah..

Aku masih gigih masak eh.
Sebab mikirkan da beli barang basah.
eh, korang panggil ayam, ikan, sotong, sayur yang belum
masak tu ape eh. aku panggil barang dapo. barang basah.
Amin panggil lauk. aku kan macam hah???
lauk tu bukannya da masak ke...

ok, untuk day 5.

sahur:
aku bangun tajam-tajam orang azan subuh.
hahaha...
merasa la sepanjang hari dengar amin dok berzikir.
saya tak sahur, saya lapar..
eeewww.. nak ngadew-ngadew pulak.
ingat manjew letew..

buka:

So, nak cover yang taksahur tadi,
aku menggigihkan diri bukak buku rujukan
aku masak
ayam percik - ikut buku rujukan
sayur chap cye - ikut internet
murtabak - amin beli
keledek goreng - bancuhan tepung pun aku ikut buku rujukan. memang dasar!!!
air guava asam boi - amin beli
air teh markisa + limau kurang manis

review:

ayam percik ni rasa dia tak sama dengan ayam percik kat pasar.
so, macam kecewa la kan.
aku ingatkan rasa macam kat pasar.
pastuh, aku macam terlebih santan.
tuh yang lemak melampau rasa dia.
gigih aku bakar dalam oven tau.

tapi tadi masa sahur, aku reheat.
bau dia sama macam ayam percik ayamas la.
hehehe..

sayur plak, aku gugel je.
semua pun lebih kurang.
nama je chap chye, tapi bahan dia just garlic ngan sos tiram.

murtabak ni macam yang aku cite kat entry lepas.
amin gigh pegi param, pastuh bratur.
dia kata adalah dalam 7-8 orang dok bratur.
bau dia kan... ayyyoooo. sedap nyer.
tapi inti dia, so-so jelah.
memang harapan lah aku nak rasa macam kat kampung melayu.

kuah terlebih, ikutkan untuk sekor ayam


nak balancekan nutrisi, kenalah makan sayur ye adik2..


sekali 2 amin beli. sekeping 2.50


ini paling sedap, cicah pulak dengan sambal kicap
buatan sendiri. hoih la.. repeat.. peat.. peat...

Pastu tadikan lepas sahur, kemas2 semua.
kasi simpan dalam peti ais.
still lah ada leftover.
aku sampai da takde bekas nak simpan.
Gravy ayam percik tu banyak lak lebih.
ingat nak try buat ikan percik pulak.
sayanglah nak buang.

Aku punya style pulak kalau simpan makanan
dalam peti ais tak suka dedah2.
nanti busuk peti ais.
pusing punya pusing last2 cenggini aku simpan.


plastik beli kat ikea.
aku buat simpan ayam, ikan semua.
simpan siap da bagi2. bila nak masak, kita defrost plastik berkaitan je.
jangan amin tertarik dia sudah, kang ada tumpah lak dalam peti.
dah lah plastik ni pun da koyak.
sesaja je kan aku kena cuci peti ais.

hari ni nak masak apa lak ek..
takmo ada leftover lagi.
suami, tolonglah clearkan makanan dalam peti tuh....



No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel