Wednesday, July 25, 2012

Masak lagi, makan lagi, ikea lagi


Assalamualaikum WBT....
Salam !Malaysia...

Macam banyak gambar pending.
so, kasi tepek semua.
semua kisah sebelum puasa.

(1)

Rituh kan aku ada try resepi baru.
hasil dok belek-belek buku rujukan tulah.
bahan2 dia pun yang senang2 aja.
memang ada kat rumah.
tuh yang aku try.


Sambal belacan, stew ayam, sawi goreng sos tiram

rasa dia oklah. sedap gak. tak pedas.
tuh yang aku letak sambal belacan.
baru kena dengan tekak kampung aku.

elok sangatkan presentation aku.
dengan periuk2 aku letak atas meja.
Dasar pemalash..
Kat rumah ibu pun memang letak periuk atas meja.
tapi periuk ibu Vision, corning ware..
Bila la turn aku nak dapat periuk yang cantik itu.
eh, very makcik2 kan.

(2)

Ritu ada try cendol santan sawit.
kat tepi jalan je.
dari semenyih nak ke branang.
depan kolej mara.

tak ingat harga dia berapa.
tapi harga standard lah. tak mahal sangat.
nyaman je tekak dapat cendol petang2 kan.
aku rasa santan dia sama je kot dengan kelapa biasa.
ntah, tak tau kat mana lainnya.

amin ada amik sebungkus nasi lemak.
tapi nasi lemak dia kurenglah...



(3)

Amin hari2 lalu jalan yang sama nak pergi keje.
hari2 mesti kena lalu jalan bangi lama.
di situlah letaknya kedai Bang Brahim.
kedai dia biasa2 saja.
macam orang2 kampung yang meniaga.
belakang rumah, depan kedai.

nescafe ais bang brahim sedap.
kow-kow punya.
amin slalu tapau bawak balik.
tapi now, da jaranglah beli.
tak elok utk kesihatan. <-- poyo sangatkan.

ada lagi 1 yang special kat gerai bang brahim.
dari petang sampai malam, ada pakcik jual roti canai.
terbahek wei...

roti canai sejati dibungkus dengan surat khabar.
 roti mamak memang tak boleh lawan.
aku selalu rindu nak makan roti canai melayu.
yang macam dulu2 time kecik2 punya.
now, aku da jumpa pak cik ntah apa nama punya roti canai.

amin balik keje, suruh dia tapau.
sampai rumah, masih panas2 lagi.
bukak je bungkusan, hoih la,, bau dia memang asyikkk bangat.
now bulan puasa, pak cik tuh jual murtabak kat param semenyih.
rituh nengok orang bratur kemahen la panjang.
tunggu la amin balik keje awal sikit.
boleh dia pegi bratur.

(4)

Next, lawatan ke ikea pulak

da 2 bulan tak jejak kaki ke ikea.
tetiba ritu gatal pulak nak gi ikea.
Da pegi sana, amin punya nafsu terus memuncak.
bau meatball tu da melambai2.
dia ni kalau part membeli food, haruslah pentamak.
taknak share lah apa semua. nanti tak cukup.
tapi selalunya, memang termengah-mengah nk abiskan.

lagi 1 kalau pegi ikea kan, mesti terbeli barang kecik2 kan.
macam kan satu habit lak.
kalau balik tangan kosong, memang tak puas hati.


Chicken wing, poached salmon, swedish meatball, BBQ siew pau + egg tart

masa bratur yang bapak panjang tuh, aku terasa macam nak try salmon.
selalu macam orang cakap, sedapnya salmon.
tu yang pergi amik.
inilah 1st and last aku telan salmon.
memang tak boleh lalu ngan tekak kampung aku ni.

then try siew pau tuh.. eeeee.. tak lalu gak.
nasib yang lain2 boleh telan.
tapi dalam tak lalu tekak, habis jugaklah kitorang bedal.

Bill

Salmon - 13.67
5 chicken wing - 9.54
BBQ siew pau - m1.59
egg tart - 1.27
20 meatball - 16.96
mineral - 1.06
soft drink - 1.59

total RM45.70.

tuh baru makan.
yang beli barang2 kecik tuh semua.
habislah jugak RM57.45

campurkan makan dengan barang, tak ke 100 lebih abis kat situ.
belum campur minyak dengan toll.
haih la.. sekali keluar je, habis lah RM100 lebih kan.
duit zaman sekarang macam air.
tapi kalau nak duduk rumah je.
memang lah tepu.
dahlah uma kitorang ni comel je.
pastu tinggal 2 orang.
kau nengok muka aku,
aku nengok muka kau.
pagi2 tahan lagi,
da petang, dua2 stress nak keluar umah.
begitulah kami suami isteri yang tidak pantas duduk di rumah saja.

Sekian, rumusan 4 cerita dalam 1 entry..



No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel