Wednesday, July 25, 2012

Day #1st till day #4th Ramadhan


Assalamualaikum Wbt,,,
Salam 1Malaysia...

Da 4 ramadhan eh.
Kejap je.
1st puasa, aku kena gigih bangun pagi2.
panaskan lauk bagai untuk suamiku sayang.

tadi aku belek2 twitter.
nengok tweet aku dulu2.
ari2 merintih, sebab buka sensorang.
last year aku duduk sewa bilik kat PJ.
merasa buka sorang, sahur sorang.
even aku duduk bujang, aku still gigih bangun sahur.
cuma taklah gigih nak masak bagai.
makan apa ada.

now, da de hubs kan.
tak boleh lah aku nak ikut tekak aku je.
kena la ikut tekak yang berhormat.
so far, memang aku masak hari2.
will see, sampai bila aku rajin.

#1st Ramadhan

Aku masak:

Sotong goreng tomyam - ikut buku rujukan
Kangkung belacan - ikut buku rujukan
Sagu gula melaka - ikut resepi Kak Jee dengan Ceeramoon
kurma yusoof taiyoob

Review:
Amin kata boleh tahan. tekak aku pun rasa ok gak.
Sotong tuh tak banyak sangat kuah dia.
next time if buat lagi, kena tambah air cikit.
sebab ni 1st time try, so taknak derhaka dengan resepi.


#2nd Ramadhan

sahur:
nasi putih
telur masak kicap

buka aku masak:
Nasi ayam goreng berempah - ikut buku rujukan
bubur jagung - agak2 tekak
kurma yusoof taiyoob


beli:
popia basah 4 ketul
murtabak sekeping
roti john
air limau asam boi

memandangkan jagung cameron yang kak lin bagi tu
masih banyak, so aku kukus la.
kak lin ajar,kukus jagung tuh nanti senang nak leraikan dari batang.
and the jagung pun tak lah kering.

memang senang la nak leraikan.
untuk 3 batang jagung, aku dapat banyak isi.
aku baru masak separuh.
ada lagi separuh. amin suruh buat puding.

nanti2 la aku buat. selagi tak clear peti ais tuh,
kosser aku nak buat.

Pastu da setel masak semua, aku mencemar duli
pegi Param Semenyih. macam2 ada.
aku memang da set dalam otak nak popiah basah je.
tu pun sebab tengah hari tuh ternengok kat tv.

tapi amin yang macam mualaf baru belajar puasa
kemahin lagi dia. awal2 kata tak tau nak beli apa.
end up, beli murtabak dengan roti john.
makan 2 org je kot.
memang bawak sampai ke sahur.

murtabak adalah failed.
roti john so-so
air adalah terbaik.
kat kl/slangor memang susah nak carik murtabak macam kampung melayu.
kat param sini ada otak2 kempas. air kathira majidee.
tapi aku tak terbuka selera nak beli.


day 1 and day 2 tak ingat nak amik gambar.
da makan baru ingat.
memang taklah aku nak bangun amik kamera.
kosser...


#3rd Ramadhan

Sahur:
lauk buka smalam.

buka aku masak:

Asam pedas - ikut buku rujukan
sayur sawi goreng - ikut buku rujukan
murtabak semalam pun aku letak skali
jemput-jemput
Milo ais
kurma yusoof taiyoob

this time aku memang tak bagi amin beli apa2.
aku nak semua makanan habis licin.
takmo ada leftover lagi.
desert yang aku buat ari tuh pun tak abis lagi.
tak baik tau membazir.
lagipun peti ais kecik laa.
mana muat nak sumbat semua leftover tuh.

Review:

Amin puji kata asam pedas aku terbaik.
Ini attempt aku yang ketiga utk dptkan rasa macam ni.
sbelum ni rasa asam pedas aku tak menepati piawaian amin.
this time baru kena kot.
tapi aku rasa, memang sedap pun.
hahaha.


sedap pulak cicah ngan jemput-jemput yang lembut nih.
hoih la. rasa macam nak repeat pulak.

tapi so far, aku just berani masak utk 2 orang.
aku tak reti lagi nak masak banyak2.
this time, semua food abis. licin periuk sampai ke sahur.



My asam pedas ikan


jemput-jemput

fish ball je lebih





#4th Ramadhan

Sahur:
lauk buka smalam.

Buka aku masak:

Char kue teow - ikut buku rujukan
cili jeruk
pizza hawaiin chicken frozen beli kat tesco
air teh O markisa

simple dan kenyang sedang elok.
dapat teh o, lega rasa.
pizza tuh beli frozen punya.
jenama tesco. ada promotion, tu yang aku beli.
selalu harga dia RM 9.90/pcs.
tapi ritu harga dia RM14/2 pcs.
boleh dapat 6 potong macam pizza hut tuh.
puas la makan 2 orang.
kenyang.

char kue pun quiet ok.
cuma rini tertawar ckit.


char kue tiow sihat

pizza tesco
bila dianalisis corak pemakanan kami untuk 4 hari ni,
kitorang rasa, macam tak nak buka buffet kat luar.
sebab portion kita makan time buka takdelah banyak mana pun.
yang aku masak sikit pun tak habis.
kekadang geram gak nengok sale2 kat Groupon tuh,
tapi tahan ajalah, tak baik membazir.

time sahur pulak, so far masih gigih.
bangun pun just nice pukul 5.
paling awal 4.30am.
bangun pukul 5 kira ok lah.
just nak reheat apa yang ada.
by 5.30 suma da setel.

jadi nak tunggu subuh tuh takdelah lama benor.
kalau tertido kang, konpem terlajak subuh.
da kasi setel semua, barulah tenang nak tidur balik.
ok, aku tau itu tak elok.
tapi later kasi adjust macam mana.

hope tahun ni, gigih la aku menjalankan tanggungjawab di bulan puasa...
Selamat berpuasa uolls !!!






No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel