Wednesday, October 20, 2010

emergency!!!! call 999

kejadian nih terjadi masa aku kat JB... kat rumahku syurgaku... dari pagi aku terdengar kunci mengiau.. aku tak pasti kat mana... then aku nak sidai baju kat beranda... standard la kan.. uma teres.. nak renovate bagai2... da takde tempat sidai baju belakang uma.. tak pasal2 sidai baju kat beranda depan belah atas... bunyi kucing mengiau semakin kuat.. then aku refer kat tuan tanah (ibuku sayang)... ada kucing atah pokok rupanya (sila abaikan typing error tuh.sambil type sambil dgr lagu anak tupai)...

ibu kata beberapa ari yang lepas pon camtuh gak.. deme da tolong bawak trun kucing tuh.. tapi tatau la apa masalah dengan kucing nih.. tatau la celah mana dia manjat.. alih2 da sampai atas pokok.. pastuh nak jerit2 tolong...tolong...aku gayat...aku tak geti trun sendiri...dari suara dia yang merdu tuh.. suspek masih lagi muda belia... halus jer...

sampai ke tengah hari suara dia da ala2 layu... da la cuaca panas kan.. konpem dia da penat nak mampuih.. haus la tuh.. aku sruh dia trun sendiri... terror tak aku comunicate ngan kucing.. tapi dia pusing2 je kat atas tuh.. mengong la kucing nih.. sampai ke petang dia da tak bunyi.. aku ingat da kembali ke rahmatullah.. sat lagi aku cekidaut.. idop lagi rupanya.. tapi da longlai.. memang da takde optional lain.. aku mesti bertindak.. dengan kuasa bulan... akan menghukummu...

dengan pantas aku pon mencapai henpon merahku...

aku : dengan serba salah dail 999... dalam ati terpikir gak.. nih kes emergency ker.. tapi melibatkan nyawa kan...

999 : helo. boleh saya bantu (lebih kurang la)

aku : errr... saya nak report.. kat depan uma saya nih ada kucing tersangkut atas pokok..

999 : sebelum tuh tolong bagitau nama cik dan nombor ic.

aku : nama saya zara. no ic sy bla bla...

999 : cik ada di tempat kejadian ke

aku : ada... ada..

999 : kami akan sambungkan cik ke talian JPA (jabatan pertahanan awam) yg terdekat.. cik jangan letak telefon yer..tunggu sehingga talian disambungkan..

lama gak aku tunggu... time nih aku terpikir.. kita talipon 999 nih free ke kena charge ek.. bukan pe.. walaupun henpon aku nih buruk tapi aku tak pena putus kredit.. aku pakai bill.. apa barang henpon canggih tp takde kredit.. (ter'riak' pulak kat sini)... so kalau dia charge kalau tade kredit cane ek..

JPA ; yer cik...

perbualan sama macam masa call 999..

JPA : tinggi mana pokok tuh

aku : setinggi rumah 2 tingkat. kami kat sini takde tangga setinggi tuh.. sebab tula kami tak dpt nak tolong.

pastuh mcm bese la..mintak alamat complete.. then sama mcm 999 mintak aku tunggu di lokasi kejadian...

tak koser aku nak tunggu kat pokok tuh.. panas wei.. aku tunggu dalam uma sambil main psp abg ipar.. nampak sangat tak berapa nak susah ati kan... then.. sampai la abang macho naik moto chantek tapi ada lambang JPA.. pastuh dtg la pulak pick up JPA...



nih jeep ke pick up.. aku buta cket bab2 kenderaan nih



ni la dia pasukan penyelamat


betol tak informasi aku.. pokok setinggi rumah 2 tingkat


saya cakap betol cik.. kami sume takde tangga setinggi tuh



akak tuh kuakan kain.. konon2 nak balut kucing kot



hero sedang berusaha memujuk suspek.. aku syak suspek ni betina



hero da pujuk.. tapi suspek prangai macam hawau.. dia boleh plak ke other side
dalam picca memang tak nampak sebab dia dok celah2 pelepah

hero dapat gak tangkap.. tapi ntah macam mana kucing tuh menggelupur.. dia jatuh atas kain pastuh dia trus lari masok uma aku.. aku macam pelik.. hoih.. ko bukan haiwan peliharaan aku la.. pastu ayahanda carik dalam uma.. dia sudah lari ikut tingkap dapo..

pasukan penyelamat baru nak spotcheck kucing tuh.. ne tau ada kecederaan kan.. kami bukan ahlong.. kami nak tolong...tapi nak wat cane kan.. suspek pon da jauh lari.. masa JPA nih sampai.. jiran2 aku pon kua.. kata diorang.. orang k.l gak yang peka.. aku sekadar sengih.. dengan itu readers sekalian.. kita bole call 999 kalu kucing tersangkut yer.. baru aku tau.. aku ekceli neves gak.. takot diorang claim aku menyalahgunakan talian 999...

ok.. citer da bes..

No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel