Tuesday, April 24, 2012

Sudah tiga bulan kawen !


Assalamualaikum WBT...
Salam 1Malaysia...

Last wiken, kira da 2 bulan kami kawin.
Dan sempena itu, Amin take over dapur.
Masak kemain la bunyi.
Kelentang, kelentung...

Tapi bekpes, aku yang buat.
Sebelum pergi main badminton, nak bekpes dulu.
Main badminton kali ni, indoor.
So, pergi kol 10 pun takpe.

Selepas 3 bulan kawin,
Aku perasan, Amin suka sangat makan telur.
Sikit2 nak telur.
Kalu pagi, haruslah telur separuh masak.
Aku pulak macam kembang je nak makan telur selalu.
Muak kot...

Tapi da suami suka kan, isteri buat jela.
Bukan susah mana pun. setakat telur separuh masak.
Tapi tu la kan.. Aku sendiri jarang makan.
Maka nak buat pun aku tak geti.
Asik fail je, terlebih masaklah, terkurang masaklah.
Susah nyer nak dapatkan separuh masak tuh.

Arituh kebetulan jengah blog Kak Jee
Ada pulak ajar buat telur rebus konpem jadi.
maka aku pun trylah buat.

1. Masak air dulu guna jug kettle hadiah kawin. Tekan. Pastu biarkan pegi berus gigi, cuci muka semua.
2. Jengah dapur, eh. air da masaklah. Amik 4 biji telur ayam dari peti ais, boh dalam periuk comel.
3. Tuang air panas tadi, tutup periuk, pastu tindih pulak dengan anak batu lesung.
4. Suruh Amin set timer, 10 minit.
5. Lepas 10 minit, keluarkan telur masuk dalam mangkuk.

Sambil tuh, aku buat toast pulak.
terlebih rajin, aku sapu marjerin kat roti gardenia.
pastu g bakar kat oven hadiah kawen jugak.
toaster ada, tapi saja gatal nak guna oven.

sambil tuh jugak aku buat bege.
dok kat dapur kene multitasking kan.
sambil tuh jugak buat air..
sambil tu jugak masak nasik. ada orang tu cakap nak buat nasi goreng lunch nanti.
macam over pulak bekpes pagi ni.
telur sorang 2 biji ngan bege lagi. hish.

lepas 10 minit semua sudah terhidang atas meja.
mari suamiku, kita bersantap.

berdebar ni nak ketuk telur.
takut kang tak jadi lagi, ade ke tong sampah lagi.
dan akhirnya, jadi uolls.
tahap kepekatan yang disukai suami.
makan pulak dengan toast.
letak kicap sikit, lada sulah sikit.
boleh jilat pinggan.

Kenyang pun just nice jer.
terus siap g main badminton.
balik tuh singgah the store beli isi ayam ngan cincau.
Sampai uma, rileks kejap, orang tuh terus masuk dapur.

Lunch kami, nasi goreng kampung, telur dadar, ayam masak kunyit dan air cincau.
ahad tuh kan panas. asik je dapat air cincau.
menu lunch adalah sepenuhnya prepared by Amin.
not bad. jadi ayam masak kunyit dia.
resepi ayam masak kunyit pun amik kat Kak Jee.
Terbaik..

* semua makanan takde gambar sebab terlalu excited nak makan. excited ke gelojoh? *






No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel