Monday, August 2, 2010

topik² hangat di meja makan

Ibu kata JB skarang asik ujan..
so pagi² sabtu bangun early the morning sebab nak basuh baju..
maka bekpes juga adalah cepat...
maka kitorang punya banyak masa utk gosip²...
sambil gosip sambil makan..

banyak topik yg wat aku bg respon serta-merta
Antaranya:

1. moyang ada ilmu pemanis
selama nih sume tatau yg moyang belah ibu ade ilmu pengasih..
tapi a few years ni moyang da tak sihat..da mula nyanyok...
itu ok lagi..tapi bila dia mula meracau yang bukan² adik beradik opah
(nenek aku anak sulung) mula cari tempat berubat..
tukang ubat nombor 1 -ade ke patut dia sruh baca yasin
tuh ok la kan..alih² sruh ludah dalam gelas utk bg moyang
minum..adik-bradik opah tak leh trime ok..memang la mak
diorang sakit..tapi tak sampai ati nak bg mak sendri
minum air ludah sendri...
tukang ubat nombor 2 - dia mintak duit bayaran sebanyak
rm250 dalam bentuk syiling semata. hal sebegini wat adik-
bradik pikir..nape mesti syiling kan..rasa² macam khurafat
jep...maka mereka tarik diri lagi...
tukang ubat nombor 3 - barulah moyang dapat dipulihkan.
kata tukang ubat, ada ayat utk matikan ilmu nih.cuma tuan
badan je tau..tapi masalahnyer moyang sudak nyanyok...
adalah mustahil klu moyang dapat jawap soklan tersebut...
maka upacara pon dimulakan..moyang dibaringkan seolah² mau
dikapankan...ntah apa tukang ubat baca aku pon tatau..
part nih aku ne intebiu orang lain..pastu tok joy (adik opah) diminta
bawa moyang keluar dari bilik tuh..masa tok joy kat luar, dia
didatangi lembaga merah...tok joy pon bacalah macam²..tp tok joy
kata dia pon lupa apa yang dia baca..yang pasti ayat kursi yg
dia baca mcm tak abes² jep..klu aku pon...mintak² pengsan je...
malam tuh jugak kain kapan tu dikebumikan..yg paling best benda
tuh dikebumikan blakang uma moyang..jauh sikit je..hoih..aku
takut ok..tahun nih raya takmo g uma moyang malam² ea....
antara racauan moyang time sakit..dia saja menimbulkan kemarahan anak²
dia...moyang mintak bantal..bila bagi..dia campak lagi..pastuh dia mintak..dia
campak..malam² lak dia mintak minum air..siap merayu²..aku haus nih..dapat
seteguk pun takpela...malam² ok..sape brani g dapo sorang²..sila angkat
tangan..aku takmo..part paling best..opah ngan nek alang jaga moyang..tido dalam
bilik sama²...moyang bleh plak cakap..yg baju merah tuh..nape ko diri kat pintu..
marilah masuk..ramai gak dia lawa masuk..which is opah aku tak nampak
sorang pon..memang opah tak leh tdo..aku takmo rase ape yg opah aku rase..
esok pagi bleh plak nek alang cakap..malam tadi aku tido lena betol..nyah (adik
bradik opah panggil mak dia,nyah..jangan tanya aku kenapa) tak buat perangai
pon..opah pon ape lagi...tatau nak gelak ke nak nanges..memang patut nek
alang yang jaga sorang² setiap malam je..sebabbbbbb...nek alang adalah pekak
badak ok...memang la dia tak dengor pape pon...skarang nih syukur...moyang
pon da sehat dari ilmu tuh..dia da takde pape ilmu..then aku terpikir..bes tuh
benda tuh g mane ek..dia menurun kat cucu cicit tak..dan² aku tanya ayah...
ayah nampak ibu nih berseri² tak..ayah gelak jep..kebetulan time tuh ayah memang
tengah baca mastika..bln nih punya kot..ada cerita pasal ilmu pemanis nih..
maka dengan ini ibu tak dpt la ilmu tuh..bagus²...biarla benda tuh abis kat situ jep...

2. cousin aku yang baru 19 tahun nak tunang n kawen
Mau nyer aku tak terperanjat..baru bape bulan lepas aku dengar dia g PD..keje
kat hotel sana..alih² sudah mau tunang..menimbulkan konflik jugak jalan
cerita budak nih..bapak dia takmo lepaskan anak dia..tapi budak lelaki tuh da
datang uma mintak cara baik..dari awal lagi jalan cerita diorang nih banyak
liku²...tahun lepas cousin dihantar ke Pahang utk belajar...tapi alih² kantoi
kat mak dia (adik mak aku,kira makcik aku) yang dia tengah bercinta..cut it short
ingatkan da takde pape..rupa² nyer mamat tuh benti keje kat pahang then
sama² lak keje kat PD..maka bak kata orang sekeliling sebelum apa² buruk
berlaku...bia la diorang kawen..maka setelah orang² kampung diskas, tarikh
bertunang adalah hari raya ke-3...

3. ramai nyer kawan² ayah yang meninggal dunia
pakcik berahim-kawan ayah since muda² dlu..pakcik nih yg wat uma kitorang
time renovate dlu...dia eksiden..bawak moto beso katanya..then da bapa ari dok
spital, dia mintak balik...da bape ari ntah kat uma, tiba² dia sesak nafas..pastuh
meninggal dunia.
man-nih lagi le membe ayh time kanak² riang..pastu lost contact..pastuh jumpa
lek..sama² keje bawak lori..pastuh ntah mana man nih pegi..trus lossssttt contact..
tau dia meninggal pon dr adik arwah..masa kitorang kat kenduri kawen..ada org
tegur ayah..rupa²nya adik arwah..bila ayah tanya man ape cite skarg..da lama
sangat lost contact..alih² dpt tau da arwah...ajalkan..
nama aku lupa - pangkat cousin ayah..dlu time kecik juga adalah rapat..pegi keje
kawen jugak..ayah pon jumpa la sepupu² dia yang ramai giler kat s'pore n aku
sendri tak penah kenal..berbual²..ayah pon tanya mane cousin dia yang rapat gile
time kecik..n again..dia juga telah meninggal dunia..see...dalam 2 ari nih..
asik dapat tau kawan² yg rapat ngan ayah da meninggal dunia..apa yang kitorang
leh wat..hanya sedekahkan Al-Fatihah untuk mereka...

4. Adik-beradik hensem
Masa ayah berbual dengan adik arwah man..dia pon cakap la..abang memang la
tak kenal saya sebab masa tuh saya kecik lagi..bak kata ayah..dolu time kecik
tak gerek la kawan ngan budak²..leceh...ayah cuma rapat dengan arwah man...
masa tuh diorang dok berek spital permai...adik arwah man cakap..sape tak kenal
anak² pak sudin..bila diorang lalu je sume anak dara ngendap kat tingkap..adik
bradik hensem lalu..erk..time tuh aku adalah tercekik ok..hensem ke??siap
makcik tuh cakap lagi yang paling bongsu tuh paling hensem..itu merujuk pada
pak busu aku..kembang la pak busu kalau tau nih..yang aku musykil time muda
ayah adalah ensem dan ibu adalah cun..cane leh dapat aku yang super duper
comel nih..muahaha..nanti aku nak carik la picca diorang time muda..boleh
wat kajian nih..adakah mereka ini tersangatlah hensem sampai dapat gelaran
macam nih..tambah lagi 1 bukti..besfren aku rupanya mak dia juga adalah
duduk kat berek permai time kecik dlu..dia pon cakap..bila adik-bradik nih lalu
je anak² dara menggeletis pergi kat tingkap..dok mengendap ank bujang orang..
ayah pon cakap memang perasan langsir tuh dok bergoyang²..tapi wat bodo jela..
hensem sangatkan mereka ini???aku harus terjah satu hari nanti..macam mau
pinjam mesin waktu doraemon la..

No comments:

Post a Comment

Silalah mengomel-ngomel