Saturday, February 11, 2012

DIY centerpiece

Assalamualaikum WBT...
Salam 1Malaysia...

Aku ni ada gak keinginan nak menghias meja.
Walaupun aku guna meja panjangkan.
Ada hati gak mau menghias.

Blog walking blog2 bride to be.
Amik ilham diorang yang kreatif.
Maka terhasillah idea aku pulak.

Aku terfikir nak terapkan unsur2 Yahoo Messenger.
Sebab kitorang asal2 dlu kenal thru YM la.
Cinta YM katanya.
Tapi idok ler bercinta thru YM.
YM tu lorong je.

Bahan2
Sebiji komputer / laptop
talian internet
software design - aku guna Photoshop
gam
batang satay yang besar cket
Kertas tebal
kertas putih A4
printer
gunting craft - ada corak2 tu


if direnung2 bahan2 di atas, apa sangat modal aku.
gunting tak sampai RM5
kertas tebal tak silap sekeping 30sen
lidi satay da memang ada
semua pun benda memang ada

box YM dapat kat google image la.
pastu aku tindih je biji mata dia dengan simbol love.
ayat2 dalam tu fikir sendri la.

Memula print intam putih.
tak cantek la.
harus color gaks.

1 kertas tebal saiz A4 boleh dapat 4 keping.
same goes to kertas putih yg aku print tu.
then, gunting dan tampal.

bunga kuning adalah sama saja dengan bunga pahar.
1 tin guna 3 kuntum bunga.
tin pulak adalah tin susu.
tin recycle. amacam? jimat tak. da bleh jadi duta kitar semulakan.
tapi mana ko nak dapat tin susu sebanyak 21 dalam masa sebulan?
tuh amin punya keje.
dia langgan tin kosong kat kedai yg dia selalu lunch.

dalam tin perlu letak sedikit batu supaya berat.
jadi bila kena tiup angin takdelah dia tumbang.
kerja2 ni semua makcik2 aku yang tolong setelkan.
pepagi hari sanding aku past kat diorang.
gila last minit kan.
tenkiu yer makcik2 n cousin2 ku..

dalam tin suppose letak batu sikit.
pastu letak suratkhabar bagi mampat.
pastu potong kabus sikit.
baru leh cucuk bunga 3 kuntum.
last baru cucuk lidi.
Siap!


Sebelum print


Label untuk reserved tempat

Label untuk reserved tempat ni aku print kat kertas kale yg tebal.
Menggunakan teknik yg sama.
Bila time rombongan nak sampai,
cabut yg YM tuh replace dengan yg ni.


Aku lupa nak amik gambar.
naseb cousin aku ada snap..


Ta da !!!!



Really luv it


#Blog diupdate secara langsung dari McDonald's Semenyih. Teman Amin yang nak layan bola. Nasib Man U menang. Berbaloi la gak menahan punggung yg lenguh ni.




2 comments:

  1. Nak tanya sikit boleh ;)

    mana nak beli batang lidi satay yg besar sikit tu ehh .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli kat kedai jual plastik bungkus makanan/ kedai plastik2 kelengkapan rumah. dia ada jual lidi satay mcm2 saiz..

      Delete

Silalah mengomel-ngomel